High Level Assembler: Update for z/Architecture.
Deze cursus behandelt de instructies die met z/Architecture zijn
geïntroduceerd.
De cursus is bedoeld voor:
- Assembler programmeurs die hun kennis van de beschikbare
hardware
instructies op peil willen houden
- Assembler programmeurs die programmatuur naar een z/OS omgeving
moeten
gaan overzetten.
De cursus presentatie hieronder bestaat uit de volgende drie
onderdelen:
- Cursus beschrijving
- Cursus doelstellingen
- Lijst van onderwerpen
Verwachte duur: 2 dagen
Voordelen: Na afronding van deze cursus kunnen de deelnemers
Assembler programma's
schrijven en onderhouden welke gebruik maken van de hardware
instructies
die met z/Architecture zijn geïntroduceerd en van gerelateerde
technieken die met z/OS zijn geïntroduceerd.
Doelgroep: Ervaren Assembler programmeurs die hun kennis willen
uitbreiden met de
nieuwe instructies en technieken die beschikbaar zijn gekomen met de
introductie van z/Architecture en z/OS. Ook voor systeem programmeurs
kan dit een handige cursus zijn als een eerste kennismaking met de
nieuwe
hardware en software.
Voorwaarden: Ervaring met het schrijven of onderhouden van
Assembler applicaties;
kennis van pre-z/Architecture faciliteiten zoals behandeld in de
cursus
High Level Assembler: Update.
IBM Materiaal. Deze cursus is afgeleid van de volgende IBM
handboeken; het wordt aanbevolen
deze boeken onder handbereik te hebben tijdens de cursus (op papier,
via
BookManager, etc.):
- SA22-7832 - z/Architecture Principles of Operation
De belangrijkste onderwerpen:
- z/Architecture overview
- z/OS overview
- Linkage and AMODE issues
- Register management: preserving left hand word values
- Register management: working with 64-bit values and 32-bit
values
- Packed decimal changes: TP
- Packed decimal changes: ASCII and Unicode input and output
- Packed decimal changes: converting between packed decimal and
64-bit integer
- Binary arithmetic: halfword, fullword, doubleword data
- Binary arithmetic: arbitrarily long binary numbers
- Boolean instructions in 64-bit form
- Shifting and rotating bits in registers
- Working with data in ASCII
- Introduction to Unicode
- Working with data in Unicode
- Floating point, as it relates to interlanguage communication
Oefeningen: De cursus omvat zes oefeningen; vier daarvan
demonstreren het gebruik van
Assembler om HTML files te genereren vanuit EBCDIC of ASCII input.
Deze cursus beschrijving Copyright © 2001 Steven H. Comstock.
Alle rechten voorbehouden.
Vertaling Copyright © 2001 B.V. Bixoft.
Alle rechten voorbehouden.
Na succesvolle voltooiing van de cursus kan de deelnemer, aan de
hand
van de toepasselijke handboeken:
- De belangrijkste veranderingen beschrijven welke in de
architectuur zijn
aangebracht met de introductie van de z/Architecture klasse
mainframes
- Assembler programma's schrijven die gebruik maken van de nieuwe
instructies, met name
- Relative branch Long instructions
- Instructions to set and test current addressing mode
- Instructions to perform 64-bit binary arithmetic
- Instruction to test packed decimal data for validity
- Instructions that allow you to work with arbitrarily long
binary
numbers
- Instructions that can set and test bits in storage and
registers
- Met datasets werken die gegevens in EBCDIC, ASCII, en/of Unicode
bevatten
- Numerieke waarde-conversies uitvoeren tussen floating point,
'gewoon'
binair, en packed decimal, effectiever werken in inter-language
communicatie met programma's geschreven in C, C++, en/of Java.
Deze cursus doelstellingen Copyright © 2001 Steven H. Comstock.
Alle rechten voorbehouden.
Vertaling Copyright © 2001 B.V. Bixoft.
Alle rechten voorbehouden.
Dag een
Introduction
- z/Architecture - Hardware
- z/OS - Software
- Computer Exercise:
Set up for labs
Linkage Issues - Branching and AMODE Setting
- PSW Format
- Address Calculation
- Register Format
- Loading Addresses
- Changing Addressing Modes
- Passing Control Without Switching AMODE
- Passing Control and Switching AMODE
- Switching AMODE Without Passing Control
- Testing the Current AMODE
- Running Around in AMODE-64
- Computer Exercise:
Setting and Testing AMODEs
Register Management
- Storing Register Contents, Unchanged, To Memory
- Loading Memory Contents, Unchanged, Into Registers
- Move Data (unchanged) Between Registers
- Linkage Conventions
- Computer Exercise:
Saving and Restoring Registers
Decimal Data
- Numeric characters - EBCDIC
- Numeric characters - ASCII
- Numeric characters - Unicode
- Zoned decimal data and signs
- Packed decimal
- PACK, PKA, PKU
- UNPK, UNPKA, UNPKU
- TP
- CVB, CVBG
- CVD, CVDG
- Computer Exercise:
Packed Decimal Numbers
Dag twee
Binary Arithmetic
- Halfword Binary Arithmetic
- Fullword and doubleword binary arithmetic
- Logical binary loads
- Other binary loads
- Logical binary arithmetic
- Computer Exercise:
Binary Arithmetic
Boolean Instructions
- Working with bits
- OR instructions
- AND instructions
- Exclusive OR instructions
- Test under mask instructions
- Load and test instructions
Shifting and Rotating - Bits in Registers
- Shift Instructions
- Grande Shifts
- Shift Instruction Processing
- Rotate Instructions
Working With Character Strings in IBM Mainframes
- Working With Character Strings in IBM Mainframes
- Interruptible Instructions
- CPU-Determined Unit of Processing
- More Instructions for Working With Character Strings in IBM
Mainframes
Working With ASCII Data in z/OS
- Encoding Schemes
- Working With ASCII Data in IBM Mainframes
- Big Endian and Little Endian
- Load Reversed
- Store Reversed
- Working With ASCII Data, continued
- Computer Exercise:
Supporting ASCII Data
Introduction to Unicode
- Characters
- Characters, Glyphs, and Fonts
- Coding Schemes
- Codepages
- Standards
- Unicode
Working With Unicode Data in z/Architecture
- CUUTF, CUTFU
- CLCLU, MVCLU
- TROO, TROT, TRTO, TRTT
Floating Point and Assembler
- Floating Point Formats
- Floating Point Instructions: Load Instructions
- Floating Point Instructions: Store Instructions
- Floating Point Instructions: Convert BFP to HFP
- Floating Point Instructions: Convert HFP to BFP
- Floating Point Instructions: Convert Fixed to HFP
- Floating Point Instructions: Convert HFP to Fixed
- Floating Point Instructions: Convert Fixed to BFP
- Floating Point Instructions: Convert BFP to Fixed
Deze lijst van onderwerpen Copyright © 2001 Steven H. Comstock.
Alle rechten voorbehouden.
Opmerkingen? Vragen? Meer informatie? Klik het onderwerp van uw
keuze aan,
of e-mail ons met uw vragen.
Naar de Cursus beschrijving
Naar de Cursus doelstellingen
Naar de Lijst van onderwerpen
Deze site is aangesloten bij WebRing.
Bekijkt u gerust de
lijst van mainframe-gerelateerde sites.
|
|
Dino's zijn niet dood. Ze zijn gezond en wel en leven in
computer-centra overal
om ons heen. Zij spreken in tongen en doen wonderbare magie met
computers.
Pas op voor de dino! En voor het geval u zit te wachten op het
definitieve
einde van deze dino's: onthoud dat dino's de wereld 155 miljoen
jaren hebben
geregeerd!
|
Dino's en andere anachronismen
[
Aanmelden
|
Ring Overzicht
| Willekeurig
|
<< Vorige
|
Volgende >>
]
|