High Level Assembler: Update for z/Architecture.
Deze cursus behandelt de instructies die met z/Architecture zijn
 geïntroduceerd.
De cursus is bedoeld voor:
 - Assembler programmeurs die hun kennis van de beschikbare
  hardware
  instructies op peil willen houden
 
 - Assembler programmeurs die programmatuur naar een z/OS omgeving
  moeten
  gaan overzetten.
 
De cursus presentatie hieronder bestaat uit de volgende drie
 onderdelen:
 - Cursus beschrijving
 
 - Cursus doelstellingen
 
 - Lijst van onderwerpen
 
Verwachte duur: 2 dagen
Voordelen: Na afronding van deze cursus kunnen de deelnemers
 Assembler programma's
 schrijven en onderhouden welke gebruik maken van de hardware
 instructies
 die met z/Architecture zijn geïntroduceerd en van gerelateerde
 technieken die met z/OS zijn geïntroduceerd.
Doelgroep: Ervaren Assembler programmeurs die hun kennis willen
 uitbreiden met de
 nieuwe instructies en technieken die beschikbaar zijn gekomen met de
 introductie van z/Architecture en z/OS. Ook voor systeem programmeurs
 kan dit een handige cursus zijn als een eerste kennismaking met de
 nieuwe
 hardware en software.
Voorwaarden: Ervaring met het schrijven of onderhouden van
 Assembler applicaties;
 kennis van pre-z/Architecture faciliteiten zoals behandeld in de
 cursus
 High Level Assembler: Update.
IBM Materiaal. Deze cursus is afgeleid van de volgende IBM
 handboeken; het wordt aanbevolen
 deze boeken onder handbereik te hebben tijdens de cursus (op papier,
 via
 BookManager, etc.):
 - SA22-7832 - z/Architecture Principles of Operation
 
De belangrijkste onderwerpen:
 - z/Architecture overview
 
 - z/OS overview
 
 - Linkage and AMODE issues
 
 - Register management: preserving left hand word values
 
 - Register management: working with 64-bit values and 32-bit
  values
 
 - Packed decimal changes: TP
 
 - Packed decimal changes: ASCII and Unicode input and output
 
 - Packed decimal changes: converting between packed decimal and
  64-bit integer
 
 - Binary arithmetic: halfword, fullword, doubleword data
 
 - Binary arithmetic: arbitrarily long binary numbers
 
 - Boolean instructions in 64-bit form
 
 - Shifting and rotating bits in registers
 
 - Working with data in ASCII
 
 - Introduction to Unicode
 
 - Working with data in Unicode
 
 - Floating point, as it relates to interlanguage communication
 
Oefeningen: De cursus omvat zes oefeningen; vier daarvan
 demonstreren het gebruik van
 Assembler om HTML files te genereren vanuit EBCDIC of ASCII input.
Deze cursus beschrijving Copyright © 2001 Steven H. Comstock.
 Alle rechten voorbehouden.
 Vertaling Copyright © 2001 B.V. Bixoft.
 Alle rechten voorbehouden.
Na succesvolle voltooiing van de cursus kan de deelnemer, aan de
   hand
   van de toepasselijke handboeken:
 - De belangrijkste veranderingen beschrijven welke in de
  architectuur zijn
  aangebracht met de introductie van de z/Architecture klasse
  mainframes
 
 - Assembler programma's schrijven die gebruik maken van de nieuwe
  instructies, met name
  
   - Relative branch Long instructions
 
   - Instructions to set and test current addressing mode
 
   - Instructions to perform 64-bit binary arithmetic
 
   - Instruction to test packed decimal data for validity
 
   - Instructions that allow you to work with arbitrarily long
    binary
    numbers
 
   - Instructions that can set and test bits in storage and
    registers
 
  
  
 - Met datasets werken die gegevens in EBCDIC, ASCII, en/of Unicode
  bevatten
 
 - Numerieke waarde-conversies uitvoeren tussen floating point,
  'gewoon'
  binair, en packed decimal, effectiever werken in inter-language
  communicatie met programma's geschreven in C, C++, en/of Java.
 
Deze cursus doelstellingen Copyright © 2001 Steven H. Comstock.
 Alle rechten voorbehouden.
 Vertaling Copyright © 2001 B.V. Bixoft.
 Alle rechten voorbehouden.
Dag een
Introduction
 - z/Architecture - Hardware
 
 - z/OS - Software
 
 - Computer Exercise:
  Set up for labs
 
Linkage Issues - Branching and AMODE Setting
 - PSW Format
 
 - Address Calculation
 
 - Register Format
 
 - Loading Addresses
 
 - Changing Addressing Modes
 
 - Passing Control Without Switching AMODE
 
 - Passing Control and Switching AMODE
 
 - Switching AMODE Without Passing Control
 
 - Testing the Current AMODE
 
 - Running Around in AMODE-64
 
 - Computer Exercise:
  Setting and Testing AMODEs
 
Register Management
 - Storing Register Contents, Unchanged, To Memory
 
 - Loading Memory Contents, Unchanged, Into Registers
 
 - Move Data (unchanged) Between Registers
 
 - Linkage Conventions
 
 - Computer Exercise:
  Saving and Restoring Registers
 
Decimal Data
 - Numeric characters - EBCDIC
 
 - Numeric characters - ASCII
 
 - Numeric characters - Unicode
 
 - Zoned decimal data and signs
 
 - Packed decimal
 
 - PACK, PKA, PKU
 
 - UNPK, UNPKA, UNPKU
 
 - TP
 
 - CVB, CVBG
 
 - CVD, CVDG
 
 - Computer Exercise:
  Packed Decimal Numbers
 
Dag twee
Binary Arithmetic
 - Halfword Binary Arithmetic
 
 - Fullword and doubleword binary arithmetic
 
 - Logical binary loads
 
 - Other binary loads
 
 - Logical binary arithmetic
 
 - Computer Exercise:
  Binary Arithmetic
 
Boolean Instructions
 - Working with bits
 
 - OR instructions
 
 - AND instructions
 
 - Exclusive OR instructions
 
 - Test under mask instructions
 
 - Load and test instructions
 
Shifting and Rotating - Bits in Registers
 - Shift Instructions
 
 - Grande Shifts
 
 - Shift Instruction Processing
 
 - Rotate Instructions
 
Working With Character Strings in IBM Mainframes
 - Working With Character Strings in IBM Mainframes
 
 - Interruptible Instructions
 
 - CPU-Determined Unit of Processing
 
 - More Instructions for Working With Character Strings in IBM
  Mainframes
 
Working With ASCII Data in z/OS
 - Encoding Schemes
 
 - Working With ASCII Data in IBM Mainframes
 
 - Big Endian and Little Endian
 
 - Load Reversed
 
 - Store Reversed
 
 - Working With ASCII Data, continued
 
 - Computer Exercise:
  Supporting ASCII Data
 
Introduction to Unicode
 - Characters
 
 - Characters, Glyphs, and Fonts
 
 - Coding Schemes
 
 - Codepages
 
 - Standards
 
 - Unicode
 
Working With Unicode Data in z/Architecture
 - CUUTF, CUTFU
 
 - CLCLU, MVCLU
 
 - TROO, TROT, TRTO, TRTT
 
Floating Point and Assembler
 - Floating Point Formats
 
 - Floating Point Instructions: Load Instructions
 
 - Floating Point Instructions: Store Instructions
 
 - Floating Point Instructions: Convert BFP to HFP
 
 - Floating Point Instructions: Convert HFP to BFP
 
 - Floating Point Instructions: Convert Fixed to HFP
 
 - Floating Point Instructions: Convert HFP to Fixed
 
 - Floating Point Instructions: Convert Fixed to BFP
 
 - Floating Point Instructions: Convert BFP to Fixed
 
Deze lijst van onderwerpen Copyright © 2001 Steven H. Comstock.
 Alle rechten voorbehouden.
Opmerkingen? Vragen? Meer informatie? Klik het onderwerp van uw
 keuze aan,
 of e-mail ons met uw vragen.
 
 Naar de Cursus beschrijving
 Naar de Cursus doelstellingen
 Naar de Lijst van onderwerpen
 
 
  
   Deze site is aangesloten bij WebRing. 
   Bekijkt u gerust de
   
    lijst van mainframe-gerelateerde sites.
   | 
  
    
   | 
  
   Dino's zijn niet dood. Ze zijn gezond en wel en leven in
   computer-centra overal
   om ons heen. Zij spreken in tongen en doen wonderbare magie met
   computers.
   Pas op voor de dino! En voor het geval u zit te wachten op het
   definitieve
   einde van deze dino's: onthoud dat dino's de wereld 155 miljoen
   jaren hebben
   geregeerd!
   | 
 
 
  
   Dino's en andere anachronismen 
   [ 
      Aanmelden
   | 
       Ring Overzicht
   | Willekeurig
   |
   
     
      << Vorige
   
   |
   
    
     Volgende >>
   
   ] 
    
   |